Att börja spela golf

De gamla myterna kring golf att det är svårt, dyrt och tar tid har suddats ut. Nu finns det plats på golfbanorna. En klubb som välkomnar dig och som sätter omhändertagande i centrum tar emot dig som är nybörjare. Utbildningen till Grönt Kort förenklades 2012.

Hur blir det lättare?

Genom att du som spelare ska få en snabbare kontakt med spelet, komma ut på banan och få en egen upplevelse av vad spelet går ut på.

Att klubben kommer att anpassa utbildningen efter hur långt du har kommit i din egen färdighet för att få Grönt Kort.

Det nya utbildningsmaterialet, en bok och ett webbmaterial inbjuder till självstudier och ökad kunskap. Du kan sitta hemma och lära dig regler, golfvett och annat matnyttigt.

Vilket är första steget för vuxna?

Du kontaktar kansliet på Töreboda Golfklubb på 0506-12305 och anmäler ditt intresse att börja spela golf.

När får jag Grönt Kort?

Du får Grönt Kort och handicap 54 när du blivit medlem i klubben och klarat 18 poäng från gul/svart pinne, 150-metersmarkeringen.

Samtidigt får du ett eget Golf-ID (nybörjar-ID) som registreras i GIT, golfens IT-system. Med ditt Golf-ID kan du sedan själv sänka och höja din handicap när du är inloggad på dina sidor i Min Golf.

Vad gäller när jag fått Grönt Kort?

Då börjar resan ner mot handicap 36. Du spelar med en vän/fadder som noterar din score och när den är bättre än 18 poäng (9 hål) eller 36 poäng (18 hål) sänks din handicap.

Du börjar på hcp 54 och får slag enligt slopetabellen + ditt handicap. Den du spelar med verifierar ditt resultat.

Klicka här för att komma till Grönt Kort:s utbildningssida

Golfäventyret – barnens nybörjargolf

I Golfäventyret lär sig barn hur man spelar golf på banor som är korta och hur de stegvis tar sig ut på stora banan med handicap. Till varje bana finns övningar, några regler och några golfvettområden. Barnen får också lära sig hur man bygger banorna och hur man varierar dem.

Kontakta kansliet för anmälan till Golfäventyret!