hål10.jpg

Golf är Friskvård!

De nya reglerna gäller från 1 januari 2018 då det efterlängtade beslutet att golfspel nu är godkänt som skattefri friskvårdsförmån.

En historisk dom från Högsta förvaltningsdomstolen den 12 januari 2018, följt av en tolkning från Skatteverket tre dagar senare, gav det glädjande besked Golfsverige arbetat hårt för och väntat på länge:
Golf godkänns som friskvårdsförmån.

​Hur kan du som golfare, eller om du är nyfiken på golf, använda dig av detta?

Enligt Skatteverket innebär beslutet följande:

• Domen kvalificerar golf som "motion eller friskvård av enklare slag", vilket är grundregeln för friskvårdsbidrag. Därmed kan anställda som har friskvårdsbidrag via sin arbetsgivare använda det för i princip all form av golfspel och träning.

• Det maximala skattefria beloppet är 5 000 kronor per år. Det är dock arbetsgivaren som bestämmer beloppet för sin arbetsplats, som därmed kan vara lägre än maxbeloppet.

• Det är arbetsgivaren som beslutar om de godkänner golf (eller andra aktiviteter) som friskvårdsförmån.

• En förutsättning är att all personal inom organisationen/företaget erbjuds förmånen, det vill säga möjligheten att spela eller lära sig spela golf.

• Reglerna gäller från den 1 januari 2018.

Godkända skattefria friskvårdsaktiviteter inom golf

• Golfträning, t.ex. nybörjarkurser, golfkurser, golflektioner (under 1 000 kr per tillfälle) och rådgivning i kost- och motionsfrågor

• Egen träning på drivingrange (rangebollar/rangekort)

• Års- eller säsongskort för korthålsbana, träningsanläggning eller träningsområde

• Spelavgift (årlig avgift för golfspel, exklusive medlemsavgift)

• Greenfeeavgifter (under 1 000 kr per tillfälle)

• Spel på en footgolfbana (motsvarar greenfeeavgift)

Inte godkänt som skattefri friskvårdsförmån

• Medlemsavgiften till golfklubben (samma gäller all föreningsidrott)

• Tränings- och motionsredskap, dvs golfklubbor och annan utrustning

• Deltagaravgift i golftävlingar

• Spelavgifter/golfpaket som avser mer än godkända friskvårdsaktiviteter, exempelvis ett exklusivt friskvårdspaket där delar av innehållet omfattas av annat än ”motion eller friskvård av enklare slag” är inte tillåtet för skattefritt friskvårdsbidrag, vare sig helt eller delvis.

Golfen arbetar för friskvård för alla

Många befintliga golfare vill använda sitt friskvårdsbidrag till spelavgiften. Vi rekommenderar att friskvårdsbidraget istället används till att få fler att börja spela golf och att du som befintlig golfare spelar och tränar mer, höjer din spelstandard och därmed har roligare med din golf.

Hör av dig till Carina på kansliet om du behöver ett kvitto till din arbetsgivare